fredag 29 november 2013

Matfest!

Igår firade vi - tillsammans med resten av USA - Thanksgiving, årets största mathelg. Här har vi några som ville äta… Josefin, Malin och Issa med lilla Greta.
Medan vi väntade på det riktiga frosseriet nibblade vi på chark och ost.
Turkeyn, som det jobbats med i dagar är här på väg in på grillen. Henrik rökte den efter att den injicerats med fett, om jag förstått saken rätt.
 Man hängde lite inne i köket...
Och lite ute. Det babblades, åts och dracks.
Och sen var den klar! The precious turkey… lilla Gösta som var så hungrig att han nog kunnat gå fram och ryckt ett lår på egen hand, fick minsann snällt vänta på att köttsafterna jobbat klart.
Barnbordet. Gulliga små raringar.
Och här har vi lite andra självklara tillbehör på Thanksgiving. Oskar och Jossis lyxiga Mac´n Cheese med tryffelolja, stuffing, potatisgratäng, brysselkål med glaserade pekannötter. Och goda sallader på ett annat bord.
Varför är det så dimmigt, kanske ni undrar nu?
Jo, för i rummet intill hade Henrik ordnat disko-rök-party för barnen. Rök maskinen var i full gång, likaså brandlarmen… Barnen älskade det! Inte mammorna lika mycket kanske.
Filip och Oggi.
Jennie och Filip, och deras lilla Ilse var också med på kalas. Och kanske var det direkt efter denna bild som vi fick stoppa oss ännu rundare med Issas goda efterrätter.
En härlig dag var det!

2 kommentarer:

Lina sa...

Jag vet inte om jag har kommenterat tidigare, men jag tittar in här då och då. Hur gjorde du brysselkålen? Jag vill äta mer brysselkål men känner att fantasin tryter. Tack för en härlig blogg!

Karin sa...

Jag älskar brysselkål! Och godast blir de i ugnen tycker jag - jag fuskade med att köpa färdigglaserade pekan nötter:

skölj och skär av yttersta rotdelen på brysselkålen, lägg i ungssäker form, häll över rikligt med olivolja. Krydda med lite blandade provencale kryddor (timjan, rosmarin, dragon etc) - bara lite av detta. Smula över mycket havssalt. Kör på 175 grader i ugnen ca 45 min tills de blivit rostade. Glöm inte rör om kontinuerligt. Och ca 10-15 min innan det är klart häll på pekannötterna och blanda ihop så de också blir varma.