onsdag 24 april 2013

Det blev en Yo!

Jag har länge fascinerats över pronomonet "hen". Länge har jag tänkt att det är som ett skämt, men börjar mer och mer inse att det faktiskt används på riktigt i Sverige. 
Har aldrig tänkt på att något liknande skulle finnas här i USA. Tills jag hörde detta reportage på radion idag. 
En språkprofessor i Baltimore har kommit fram till att ordet "Yo" numera är pronomonet "yo". Det används som det könsneutrala alternativet till "he" or "she" bland unga i Baltimore. Och användningen av detta pronomen har tydligen varit igång sedan 2004. Och det ännu mer intressanta är att detta är något som kommit till som en naturlig del av utvecklingen bland barn. Utan att någon bestämt att ordet x ska användas för att göra någon könsneutral. Roligt ju.

På bilden: Nyfödd liten Harry Yo.

3 kommentarer:

Emilia sa...

Jag gillar "hen" jättemycket. Trodde till en början inte att jag skulle använda mig av det men nu tycker jag att det är ett perfekt alternativ när man inte vet könet på en person.

Sophie sa...

Kan inte påstå att jag tycker att det används i Sverige. Egentligen ser man det bara i "hen-debatter". Ser det sällan i media och folk i allmänhet använder det i princip aldrig.

egoistiska egon sa...

Själv har jag så svårt att förstå att folk ens blir upprörda över ordet. Det används tex när man inte vet könet, istället för att säga "han eller hon". Hur kan man bli så upprörd över det? Jag ser och hör folk använda det överallt, sjukt bra ju.