onsdag 12 oktober 2011

Det här hade man sluppit i Sverige...

Harry ska börja skolan nästa höst, här börjar de ju när de är 5 år gamla.
Och jag har börjat leta efter rätt skola för honom. Och herregud vilken soppa det är... Jag åker runt på tourer (läs; säljpitchar) på olika skolor...
Folk är helt galna på de här tourerna och går runt med stora block och tar kilometervis med anteckningar. Sen åker de väl hem och gör en power point för sin äkta hälft. Jag vet ju knappt ens vad det är jag ska leta efter. Det går inte ens att jämföra med svenska skolor.
Igår var jag på Oakwood School som bjöd på kaffe, eget vatten och muffins. Och barn som beskrev skolan som ett paradis. Och dessa barn drömde om att bli "interior decorator", "lawyer", "architect", "work in the Industry, like my dad" (gissa vilken Industry...). Vad hände med drömmar om att bli polis, brandman eller godisprovsmakare (min dröm när jag var liten)?
Har ett par tourer kvar innan jag kör min power point härhemma och fattar det slutgiltiga beslutet.

2 kommentarer:

L sa...

Har ni funderat pa Public School, eller bor ni inte i ett bra "catchment area"? Manga svenskar flyttar ju hem just i denna period, for det ar ju sa jakla jobbigt. Och DYRT! 30,000 dollar per barn pa Oakwood om du raknar med allt som tillkommer efter sjalva grund avgiften. (PTA, det du forvantas dra in i charity till skolan, etc etc). Vet att ni inte kan det i och med din mans nya jobb dock.
Vad galler Oakwood forresten: word on the street: Valdigt "Industry" och wannabe pa Elementary School level (och rektorn ar sadar). Middle School och High School suverant.

Karin sa...

Vi kollar förstås alla alternativ...