onsdag 21 juli 2010

Karins Marängtårta aka Harrys Kalastårta

På begäran kommer här receptet på min marängtårta, den som också kallas Harrys Kalastårta. Världens snabbaste tårta att göra i ordning, bara man lyckats med marängbottnarna, och det är inte det enklaste. Men efter att ha kastat otaliga bottnar och recept, är det här ett recept som ska funka. Ett idiotsäkert recept.

Bottnar
3-4 äggvitor
2 dl socker
1 krm ättikssprit

Fyllning
3 dl vispgrädde
1-2 påsar mandelflarn
blåbär & hallon

Jag brukar försöka göra mina bottnar kvällen innan jag ska servera tårtan. Vispa äggvitorna ca 1 min. Häll i ättiksspriten. Vispa ytterligare 1 min. Häll i sockret under omrörning. Vispa tills smeten är tjock, vit och glansig. Man ska i princip kunna vända bunken utan att smeten rör sig. Sätt ungnen på 125 grader. Smeta ut lite olivolja på 2 smörpappersark, och smeta därefter ut 2 runda bottnar av marängsmeten på pappret.
Stoppa in plåtarna i ungnen - en i mitten, och en längst ned. Sätt timern på 1 timme, byt plats på plåtarna efter halva tiden. Sätt på ungnens fläktfunktion om det finns en sådan när det är ca 10 min kvar av tiden. Bottnarna är färdiga när de släpper pappret.

När man sen ska sätta ihop tårtan, ska man göra det precis innan den ska serveras. Det tar ca 10 min. Vispa grädden, dela upp den i 2 bunkar. Blanda grädden i den ena bunken med mandelflarn. Jag brukar köra i rätt mycket flarn så att gräddsmeten blir rätt hård. Lägg sedan mandelflarns-grädden på den undre marängbottnen. På med den andra botten, och sen lägger du resterande grädde på denna botten. Och häller på rikligt med hallon och blåbär. Bon Appetit!

7 kommentarer:

Kerstin sa...

TACK!

Helen sa...

Tack! Ser verkligen fram mot att prova!

Låter som du har gjort den ett par gånger :-)

Lena sa...

Tack för receptet!
Ska testa att göre en till Karin-dagen, då vi är två i familjen som har det i andra namn!

Lena!

Caroline Flindt sa...

Gud så gottigt!!

Anonym sa...

Åhhej så gott. Måste genast skriva ner. Mums.

Unknown sa...

Tack! Min mamma sa alltid att det är omöjligt att misslyckas med en marängtårta ... Yeah right ... säger jag ... Jag har kastat otaliga kladdiga grejer som vägrat lossna från papperet. Men detta ska jag klara! Det är sååå gott med marängtårta.

Karin sa...

Kul att så många var intresserade av den här tårtan. Hoppas ni gillar den!