lördag 14 november 2009

Svar på frågor!

Gustav: Hur länge har ni vetat om att ni skulle flytta till LA, det kändes lite plötsligt, men vad vet jag som bara känner dig genom ditt bloggande.
Har ni köpt huset i LA eller hyr ni?
Hur länge tror ni att ni kommer att bo där?
Vad pysslar dina svensk/amerikanska vänner med, är alla i TV-branchen.
När du inte är föräldraledig, vad arbetar du med då?

Hej! Vi har pratat rätt länge om att flytta till LA. Men det blev klart först för ett par månader sen. Och på så sätt verkligt. Vi har köpt huset. Just nu vet vi inte riktigt hur länge vi kommer stanna. De flesta av de vi känner här jobbar inom TV och media. När jag inte är mammaledig jobbar jag med TV - som producent, redaktör eller med utveckling av nya idéer.

robert AKA pick: hur länge får ni stanna där? för icke amerikanska medborgare får ju inte vara hur länge som helst i usa?

Henrik har ett arbetsvisum som gäller x antal år, och jag är med på medföljandevisum.

Frida: Varför är ni i LA? Att det är för jobb för din man har jag förstått. Men vad ska han göra? Är det ngt projekt med Filip och Fredrik. Kan ni tänka er att stanna där för alltid? Tack för en rolig blogg!

Henrik jobbar med lite hemliga TV-projekt. Filip och hans fru Jennie kommer hit efter jul för att jobba lite, det ser vi fram emot! Tack själv!

Kalles bildblogg: Hur har ni det? Hur mår barnen? När kommer ni hem? Vi saknar er!!!
Puss Lisa & Kalle


Lisa - jag saknar er med! Vi har det så himla bra. Och barnen verkar än så länge stormtrivas! Vi mailas! puss

m.clapper: Kan du inte berätta lite om din bakgrund?
Jag har följt din blogg väldigt länge nu (halkade in här på ett bananskal) och det är en del av min frukostrutin att surfa in här och kolla vad ni har för er och det skulle vara roligt att "veta vilka ni är" om man säger så.
Tycker om ditt språk och tonen i din blogg, många skratt blir det!


Roligt att jag är del av en frukostrutin! Jag har jobbat med TV sen jag var 18-19 år. Mitt första jobb var ett program som hette "På Rymmen". Sen har jag gjort en massa olika projekt, de stora roliga jag minns bäst är "Silikon" - jag vet inte riktigt om jag minns rätt, men jag tror det blev hela 10 säsonger... jag var mestadels producent. Sen flyttade jag till LA och pluggade och där började jag sen jobba med "High Chaparall", och det var då jag träffade Henrik. Mitt sista projekt innan jag gick på mammaledighet var "Let´s Dance".

Maria: Hur länge ska ni bo i USA? Flyttade ni pga Henriks jobb? Ska du jobba i USA när Caesar blir lite större - och isåfall med vad - eller ska du unna dig att vara en luxuorius hosewife (så lyxigt som det kan bli när man är småbarnsmamma)?
Jag tycker alltid att du lyckas vara så casual snygg, vilka favoritmärken har du?
Ser du, det var fler än jag som var nyfikna! :)
Och jag har ju typ tusen frågor till, men minibarnet är sjukt och kräver lite uppmärksamhet. Återkommer! :)

Jag vet inte säkert hur länge vi kommer vara här. Och ja, vi flyttade pga Henriks jobb. Just nu trivs jag som hemmamamma, och det finns inte på kartan för oss att lämna bort barnen nu. Men det är klart jag vill börja jobba igen senare... Får se när det blir.
Åh, jag gillar att höra att du tycker jag lyckas med att va casual snygg. För det finns verkligen inte mycket tid för tillfället att lägga på att stå i garderoben och välja kläder... jag blandar friskt, billigt och dyrt - favoritjeansen är från både Bik Bok och Acne. Gillar J Crew, Gap, Antrophologys blandning, Intermix utbud, Splendids trikågrejer här i USA, Och en massa mer! Får återkomma till detta...

Maria: Jo, ett par frågor till:
Jag har tre barn - 9, 3 och 1 år - och när vi åker utomlands på semester ihop hamnar vi alltid i Europa kring medelhavet. Största anledningen är att flygtiden är så kort och den minsta har en benägenhet att... ja... var lite obekväm för andra passagerare. Hur gör du på långflygningar förutom att ta med din mamma och mutor? :)
Jag och min man brukar dessutom åka till New York, men har aldrig tagit med barnen framförallt på grund av bekvämlighet. Men nu börjar det kanske bli dags... har du bra tips på vad man kan göra i NYC med barn? Förutom leksaksaffärer och lek i Union Square?


Det är skitjobbigt att flyga med barn. Och det går inte att komma ifrån... men när det är gjort så är det gjort, och det är ju alltid värt det. Bästa tipset är att ta med mamma. Funkar inte det så är det en fullladdad DVD med ganska osedda filmer. Russin, godis, leksaker. Och så ett bra humör. Och att förvänta sig det värsta, då blir det ju ofta inte så farligt. Hmmm. NY med barn... jag tycker nog att det som var bäst och lättast att göra med Harry var att promenera - han gillar att kolla på människor och knäppa företeelser, hänga i lekparker - finns massor! Bästa ligger i slutet av Bleecker Street. Det finns lite barnmuseum där man kan göra barnaktiviteter, springa runt i Central Park. Att gå på restaurang eller fika - det va inte Harrys grej.

egon: Först måste jag bara säga att din blogg är asrolig och inspirerande. Jag som inte ens har barn blir nästan sugen när jag läser din blogg för att du visar att allt går även med två ungar på halsen, haha.
Sen undrar jag vad du ska göra i LA, "bara" vara mammaledig eller har du tänkt jobba också?


Tack! Kan verkligen rekommendera barn. Livet BLIR roligare. Just nu kör Harry tåg i mitt hår, Och visst är det så att allt går med barn, men sen kanske inte allt blir lika lätt... Just nu mammaledig/ housewife. Sen får vi se hur det blir.

K-L: De andra har redan ställt de frågor som jag själv undrade över, så min fråga blir denna: Har ni tänkt skaffa några fler barn?
Jag har själv tre som jag reser en hel del med.
Roligt med frågestund. Det borde fler bloggare ha.


Jag skulle verkligen vilja ha en trea. Men det har min man tackat nej till...

Caroline: Hej Karin,
Tycker också det är kul med lite frågestund.
Du alltid ser så fräsch ut och kom snabbt tillbaka i form efter Ceasar(Nu ser du också ut att vara slank och lång av naturen) men vill ändå höra vad har du för hemliga träningstrix?
Är också nyfiken på din bakgrund vad har du läst och jobbat med tidigare?
Låter som ni har många svenska vänner i LA det måsta vara fantastiskt när man nu är så långt hemmifrån.
Läser också din blogg som den första på morgonen(och därefter Alex Schulmans).
Kul att höra om ditt mammaliv eftersom jag själv är mammaledig här i Köpenhamn sedan mars.
Ser fram mot att fortsätta följa din blogg från LA.
Trevlig helg,
C


Hej! Härligt att höra att jag ser ut att vara i form! Är rätt nöjd med viktnedgången, men för tillfället är jag helt otränad. Det är en av sakerna jag ska ta itu med nu så snart som möjligt - träningen. Har inga direkta superträningstips, förutom att man verkligen inte ska träna för mycket. Vad gäller mat så är det ju löjligt enkelt, men ändå sjukt svårt - inte äta mer än man gör av med... Lättare sagt än gjort. Mitt bästa tips är nog att köra igång dagen med en rejäl frukost, då blir man inte lika sugen på fel saker under dagen. Bovetegröt är en toppenstart!
Så glad att jag/vi har vänner här!

ert: Har du fortfarande kontakt med Mahir "I kiss you" från high chaparall?

Hahaha! Nej, det har jag inte... Men han ringde ett par gånger långt efter att våra inspelningar var klara. Herregud vilken galen person det var.

Mia: Hur såg ert bröllop ut? Friade någon av er innan? Och hur ser ringarna ut?

Vi gifte oss borgerligt med min syster och Henriks brorsa som vittnen. Sen hade vi bjudit in våra familjer på lunch för att avslöja nyheten. Jag var höggravid med Caesar och det hela var väldigt fint och familjärt. Vi kommer ha en större fest vid ett senare tillfälle. Henrik friade till mig på min födelsedag samma år som Harry föddes. Jättefina ringar - han friade the american way med solitärringen.

Anettep: Hej, bra blogg! Jag undrar om Harry var planerad eller kom som en fin överraskning?(:

Harry var så efterlängtad att du anar inte.

anna: Kul med frågestund!
Min man och jag försöker som bäst att bli gravida med nummer två. Hur upplever du att två barn är jämfört med ett? Jag tänker lustigt nog bara på allt negativt som att två barn tar sjukt mycket mer tid och att man kommer vara tre resor tröttare. Vilken tycker du är den största positiva grejen med två barn jämfört med ett?


Lycka till med tvåan! Jag/ vi fick verkligen en chock när Caesar kom. Fattar egentligen inte hur jag inte kunde fattat detta innan... Det tar ett tag att vänja sig vid att man på riktigt då inte har någon egen tid att tala om. Det är som ett skämt när man tänker tillbaka på att man tyckte det var jobbigt med ett barn. Men allt detta spelar ju egentligen ingen roll. För när det kommer till kritan har man två barn som man älskar över allt annat. Inget slår det.

Ellinor: Hej Karin!
Hoppas allt är bra med dig och familjen. Jag tänkte bara höra om ni har hittat någon "barnflicka" ännu?
Om inte så har ni en 26-årig förskollärare vid namn Ellinor som är jätteintresserad.
Du får gärna maila mig på:sinsemilia83@hotmail.com
Ha en underbar fredag!

Hej Ellinor! Vi har faktiskt träffat en kvinna här som ska komma och provjobba nästa vecka. Tack ändå!

Victoria: Hej Karin,
Jag har läst din blogg sedan Jennie tipsade om den för nåt år sedan. Tycker att du skriver så härligt och kärleksfullt om din familj (man, barn, föräldrar, syskon, vänner). Sedan har det varit extra kul att läsa om ditt USA liv, eftersom jag själv bott i USA i två omgångar och en gång med små barn. Imponerad av att ni hunnit möblera nya huset så fort och dra i gång poolbygge. Har ni köpt/hyrt det delvis möblerat? Lycka till med allt,
Kramar,
Victoria


Hej Victoria!
Henrik är väldigt handlingskraftig. Känner faktiskt ingen som är SÅ handlingskraftig, när det kommer till saker som är viktiga för honom. Vad gäller möbler i huset så köpte vi det med en del befintliga möbler.

Jenny Lilia: Hej Karin och tack för en supertrevlig blogg!
Jag har hittat dig hos Manda som är en "gammal" väninna till mig.
Mina frågor:
1. Vad arbetar du med?
2. Hur känner du och Manda varandra?
3. Hur länge ska ni var i LA?
4. Hur träffade du din man?
Ha det så bra och njut av LA-värmen! Här hemma i Sverige är det idag endast 5 grader.
Hälsa Manda!
Jenny


Tack själv! Jag jobbade med TV innan jag fick barn. Manda och jag känner varann genom våra män. Vet inte säkert hur länge vi kommer va här. Henrik och jag blev blixtkära när vi träffades och jobbade med programmet "High Chaparall" här i LA

Kiddan: Gillar du inredning? Huset ni köpt - kan man få se bilder, kanske en liten rundtur (ser så fint ut)?

Jag älskar inredning! Rundtur kommer...

Polly:Hur gick det med poolen? Hur stort är huset? Det ser väldigt mysigt ut! Har ni köpt eller hyrt huset? Ska barnen börja på dagis/skola i L.A?
Tack för en rolig blogg!
/P

Poolen är klar om ett par veckor. Det är ett 2-våningshus byggt på 20-talet. Så fint, jag älskar det! Just nu ska vi försöka anställa en nanny som ska hjälpa till med barnen, sen får vi se hur det blir.

Jenny: Hej hej! Frågan har redan ställts men jag är nyfiken på vad du jobbar med när du inte är föräldraledig. TV? Sen tar jag även tillfället i akt att säga att jag gillar din blogg mucho, den (och du) är väldigt rolig.
Tack Jenny! Antar att du fått svar på frågan...

Petra: Hej,
Vi funderar på att åka till LA på semester med två barn (7 och 3 år). Vad finns det att göra för barn? Känns det barnvänligt? Är det lätt att hyra hus på korttidshyra? Jag har varit i LA förrut (före barn) och upplevde inte att det var så barnvänligt...


Jag tycker nog LA är rätt barnvänligt, verkligen om man jämför med NY till exempel. Bara det här med vädret, att de aldrig behöver kvävas i hundra lager kläder. Sen finns det ju så mycket att göra, och åka och kolla på - museum, stränder, parker. Men jag skulle nog aldrig rekommendera någon som aldrig varit här åka hit m barn på 10 dagar. Man måste ju verkligen veta vad man vill göra och så. Men jo - jag tycker ni ska åka, särskilt om ni tänkt stanna lite längre. Och kolla guider och så. Jag ska göra en liten LA-guide.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Welcome back to the US!
Kul som vanligt att folja din blogg. Angaende ditt recept pa brodet. Dinkel = Spelt och det kan du vanligtvis hitta in the organic section eller health food store.
I stallet for mork sirap kan du andvanda Dark Cornsyrup eller Molasses som finns i vanligt snabbkop. Jamforde min morka sirap och jag skulle blanda Dark Cornsyrup och Molasses sa tror jag det blir ung. samma som sirap.
Ska prova ditt recept det later gott. Har glomt om bikarbonat ar samma som Baking Soda? Jag tror det. Smorjer du brodformarna?
Ta hand om var framtida President!
Och resten av familjen ocksa sa klart!:)Wishing you the best of everything!
Gunilla in Woodstock NY.

Karin sa...

grymt! tack snälla för tipsen! japp bikarbonat kan bytas ut mot baking powder.
karin