onsdag 14 oktober 2009

En pistol i ryggen


Läser på Alex Schulmans blogg att han insett vilket slitjobb alla mammalediga mammor har. För visst är det så, att det är sjukt slitigt att vara mammaledig. Det kan ibland liknas vid att ha en pistol i ryggen 24/7. Närsomhelst, precis närsomhelst kan skottet gå av. Och då blir det inte roligt.
Det är nog mer ofta än sällan min man tycker att jag går runt och är en suris.
Och för att undvika att bli en suris försöker jag unna mig det mesta. Alldeles nyss var svärmor barnvakt åt Caesar medan jag fick en massage, utan den skulle min rygg helt braka ihop.
Min vän Estelle säger att det bästa man kan göra för sina barn är "att vara en lycklig mamma", och det är verkligen sant. Försöker ständigt att inte glömma bort detta. Ingen kommer ge oss mammor en medalj för att vi går runt och är bittra och sura. Snarare tvärtom. Slutsats: Vi måste unna oss mer.

3 kommentarer:

Caroline Flindt sa...

Hej Karin,
Kollar in din blogg flera gånger om dagen. Härligt att få lite Svensk 'Stockholmsvardags känsla' här i Köpenhamn.

Du har så rätt med att man få ta sakeni egna händer och unna sig lite varje vecka.
Skal genast boka in en ansigtsbehandling he, he...:-)

Skall du jobba i LA, hur skall ni bo, är det tilfälligt eller för längre tid och till sist när åker ni?
Det låter i alla fall urspännande.
Lyckat till!!

VH
Caroline

Tanja sa...

Skriver under på det! Men så är vi oftast projektledare i våra familjer och mår vi inte bra och får ihop allt så brakar ju resten av familjen ihop också. Mer vardagslyx åt mammorna säger jag! ;)

Karin sa...

Caroline - roligt att du läser med nöje. Jag kommer vara mammaledig i LA, båda barnen kommer vara hemma. Vi vet inte riktigt hur länge vi kommer stanna... och vi åker om 2 veckor.