lördag 22 augusti 2009

En plockad gås

Till följd av min mans agerande förra helgen, har vi haft en plockad gås hängandes i boden. Sen liggandes i frysen. Och idag på diskbänken. Henrik tror att vi ska äta denna gås till middag ikväll. Han gillar tanken på att vi skulle vara självförsörjande. Jag vet inte riktigt om jag håller med. Den här gåsen skulle kosta minst 7-8000 kronor - eller som en exklusiv handväska - om vi köpt den i en charkdisk. Plockandet och förberedelserna har pågått i timmar och dagar. Han har ägnat gåsen mer tid än mig och barnen den senaste veckan. I onsdags åkte han till exempel ut till ön för att som han sa "ha telefonkonferens i lugn och ro". Tjena.
Jag känner mig inte särskilt sugen på att äta den, men kommer givetvis smaka. Han köper inte mina djurväns-argument. Jag är ju till exempel en sann fantast av gåslever.
I princip säger han, att det här kanske är den lyckligaste maträtt jag någonsin kommer ha ätit.
Han har visst levt ett fint liv, gåsen alltså.

3 kommentarer:

Pangbruden sa...

Låt bli för tusan..Den är garanterat full av salmonella!!! PS Hittade hit av en tillfällighet och gillar ditt sätt att skriva!

Fröken Ellinor sa...

Jag vädrar fågelinfluensa...Förstår dig, jag hade inte heller uppskattat pippifågeln.

Karin sa...

Tack!