onsdag 13 maj 2009

Idag

Imorse tog Hannah och Jossen med sig Pella och Harry ner till Battery Park för att ta färjan ut till Staten Island. Det var tydligen väldigt uppskattat. Båda barnen däckade helt utmattade i taxin efter avklarad båttur.
Jag tog med mig Caesar på återbesök till världens mest osentimentala barnläkare på Tribeca Pedeatritians. Damerna på Mama Mia i Stockholm skulle bli mörkrädda om de hörde hans teorier. Jag kände mig rätt manad idag att berätta lite om hur man i Sverige ser på det här med att amma bebisar på nätterna - vad jag har hört uppmanas man i alla fall att amma på nätterna fram tills bebisen är 4-6 månader. Den här läkaren tycker att det är helt onödigt från början, och ville nu uppmana mig att i alla fall sluta vid 2 månaders ålder. När jag sagt mitt om hur det var i Sverige sa han bara " Well, and in your country you can be on maternity leave for 2 yours, here people go back to work after 4 weeks. They don´t have time to be tired during daytime because of being up nursing all night. And there´s nothing wrong with the kids in our country. But it´s a free world out there, you do whatever suits you."

6 kommentarer:

Ixelles / Abbaye de la Cambre sa...

Lite rätt har han ju, det är ett himla överdrivet dalltande i Sverige. Och det här med ett och ett halvt ars mammaledighet är ju vansinne. Det finns ingen studie i världen som vissar att svenska barn är tryggare eller klarar sig bättre än andra länders barn bara för att dom är hemma med mamma i 18 manader. Men visst, lite extrem var han kanske..

annalin sa...

Ska bara säga att jag tycker det är otroligt intressant när du skriver om sånt här, där det verkligen är skillnader mellan Sverige och USA.
Inget ont om era fika/shopping-bilder, men det är ju trots allt samma som Sthlm, bara mer glammigt och mer att välja på...

Anonym sa...

Jag blir glad att det finns lander med kortare mammaledighet an i Frankrike. Bor och jobbar i Paris sen flera ar och vantar forsta pysen till 16 september - december samma ar ska jag vara tillbaka pa jobbet om jag vill fortsatta att fa lon... Man kan stanna nagra manader extra men da ar det staten som ger 500€ (ca 5000kr) / manad. Fast chefen sag lagom glad ut nar jag sa att jag inte kommer tillbaka forran pysen ar minst 6 manader haha

/sara

Tanja sa...

Det handlar inte om daltande eller om vad studier säger. Man vill helt enkelt vara med sitt barn så mycket som möjligt, och ge det kärlek och trygghet. Tycker själv att det är vansinne att lämna över sitt barn till någon som inte drivs av samma kärlek som man själv gör, men om man väl måste göra det så bör barnet åtminstone kunna gå och kommunicera verbalt.

Evalena sa...

För mig är det en absurd tanke att först skaffa barn för att bara några månader efter dess födelse ut o jobba! Och verkligen vilja det alltså. Det är ju liksom inte en ny bil man skaffat sig. men det är ju jag det........

Karin sa...

Ja det kanske är överdrivet daltande i sverige, men jag tycker det är helt fantastiskt att vi får vara med våra barn och prägla dem så pass mycket som vi får från början.
håller med om att det är väldigt intressant med skillnaderna mellan usa och sverige.