måndag 6 april 2009

Typ en vecka kvar

Måndagar är läkarbesöks-dag. Och imorse åkte vi alltså taxi genom ett regnigt NY för att ha vårt sista besök inför bebisens ankomst. Här är det business as usual i telefon för Henrik. Han ser fram emot att bebisen kommer snart. Fast helst hade han velat frysa ner mig i en tidsmaskin eller något sånt, så att bebisen skulle komma när vi är tillbaka i Sverige. Men nu går ju inte det.
Och här är magen.
Allt var som det skulle, men jag stör mig på den amerikanska rutinen som gäller efter att bebisen är född.

6 kommentarer:

Tanja sa...

Vad innebär den amerikanska rutinen efter förlossningen?

Amy Green sa...

Jag blir också nyfiken, kommer förmodligen också få snitt här i USA i sommar så jag måste nog börja fråga lite om hur allt går till!

Karin sa...

Det är kanske inte någon stor grej, men så gör de i alla fall inte i Sverige, där man ju verkligen värnar om att bebisen ska få vara hos mamman direkt. Direkt efter att man snittats här så visar de upp bebisen för mamman en kortis, sen tar de iväg den och är borta i typ en timma - då ska den värmas upp och tvättas. Känns deppigt att man missar den där första kontakten tycker jag.

Amy Green sa...

Usch, det låter inte alls bra. Måste fråga om det när jag går på min nästa kontroll. Får pappan vara med då i alla fall? Hoppas det. Det skulle vara väldigt intressant att höra lite om vad du tyckte om amerikanska sjukvården efter bebisen kommit - fast då kommer du ju ha fullt upp såklart...

Anonym sa...

Usch vad trist att de tar bebisen på en gång. För mig blev det i och för sig så här i Sverige också eftersom min son var för tidigt född. Fick inte träffa honom på riktigt förrän 2 timmar senare :(. Men det gick bra i alla fall. Lycka till med allt.

Karin sa...

Jo, pappan får följa med bebisen så det är ju i alla fall bra. Men jag tycker bara att det är sjukt att de inte är för nära kroppkontakt mellan mamman eller pappan och bebisen - det är ju så man värmer upp bebisarna i sverige. Utan att de verkar tycka att det är bättre att de i personalen värmer upp dem och lindar in dem.