tisdag 9 december 2008

Tönt-brat

Jag tänker vidare på mitt frisörbesök och funderar på om jag ska återgå till att klippa och färga mitt hår själv. Vilket jag gjort i säkert 6-7 års tid innan jag började gå till frisören igen förra året. Tror faktiskt jag var snyggare när jag fixade det själv.

Något som ändå var rätt kul hos frisören var när det kom in en ny kund o satte sig i stolen bredvid min. Kunden var en töntig Östermalms-brat som öppnade upp med att säga "att så här ser jag ut för att jag rakat av allt på bröllopsnatten". 
Frisören började fnissade, och bröt sen ut i ett jätteskratt. Jag fattade aldrig vad som var så roligt med det. 
Hursomhelst sa han att han ville ha en "vanlig frisyr" bara. Och sen drog han igång: "Först vill jag bli av med den här locken här framme - du känner va, den går liksom inte att styra. Kanske den kan göras rak med något kemiskt? Sen vill jag ändå att det ska va lite vågigt liksom. Och lite kortare på den här sidan, och längre här... och gärna att det ser rätt oklippt ut om det går..." och bla bla bla i all oändlighet. Hur kan det vara en "vanlig frisyr" tänker jag? Sen slänger frisören i alla fall i lite permanentvätska i den lilla luggen och lägger en liten liten servett runt luggen, som sen fästs med en klämma på vardera sida. Gud vad jag önskar att jag kunde tagit ett kort då. Han såg ut att ha fått slipsen avklippt, samtidigt som han just upptäckt att han gick byxlös. En sån tönt. 

Inga kommentarer: